luni, 23 februarie 2009

Patru firme de baieti destepti "asfalteaza" Dunarea

Pe vremea ministrului Gh. Dobre, patru firme au primit contracte "in regim de urgenta", dar nu au terminat lucrarile nici pana in ziua de azi

Programul de securizare a frontie-relor aplicat pe Dunare a nascut patru "euroconstruct"-uri de apa. Societatile IPTANA, Grup Primacons, Cominco si Argos au fost "norocoasele" care au castigat contracte in valoare de peste 200 de miliarde de lei vechi. In 2005, la nivelul Ministerului Transporturilor a fost pus la punct un program privind modernizarea facilitatilor portuare dunarene pentru traficul
de pasageri. Acest program a aparut in urma masurilor impuse pentru securizarea frontierei de stat, iar finantarea s-a facut din alocatii bugetare.

Banii urmau sa fie dati pentru constructia a cate unui terminal pentru traficul de pasageri in porturile Orsova si Moldova Veche, si pentru constructia unui ponton care avea rolul sa controleze trecerea frontierei in zona Calarasi-Chiciu.
Primul pas al afacerii a fost stabilirea proiectantului. APDF, insa, a considerat ca nu are timp
si a cerut sa schimbe tactica. Asa ca in loc de licitatie pentru lucrarile de proiectare a ales varianta incredintarii directe! In ianuarie 2006 a fost incheiat un contract "prin negociere cu o singura sursa", "castigatorul" fiind societatea IPTANA SA din Bucuresti. Dar nici aceasta "negociere" nu s-a facut. Coincidenta, aceasta societate este cunoscuta dupa ce a primit lucrari de proiectare fara licitatie, in perioada inundatiilor. Printre administratorii IPTANA se numara si Florin Ion Baroncea - nume regasit pe lista inculpatilor in Dosarul "Flota", alaturi de Traian Basescu. Dupa rezolvarea problemelor de proiectare s-a ajuns la stadiul executiei lucrarilor. Castigatori au fost societatile Grup Primacons din Slatina si Cominco SA din Bucuresti.

Cei din Slatina au incheiat un contract de 7,3 milioane RON pentru terminalul din Orsova, iar Cominco a parafat o intelegere de 6,5 milioane de lei pentru executarea terminalului din Moldova Veche. Cele doua firme aveau deja faima: Grup Primacons era cunoscuta ca firma cu lipici la contractele publice, iar in actionariatul Cominco este inca intalnit Catalin Gemanar, sustinator al PSD Suceava si acuzat de deturnarea unor fonduri Phare. In plus
, in acelasi an cu semnarea contractului cu APDF, Cominco aparea intr-un scandal - actualul ministru de Justitie, Tudor Chiuariu acuza, ca sef al Departamentului Antifrauda, ca societatea Cominco ar fi delapidat 1 milion de euro. Chiar si asa Cominco a continuat afacerea de pe Dunare, ba chiar a beneficiat de o suplimentare de contract! Numai ca ambele proiecte - considerate de importanta si trecute la capitolul "urgente" - nu au fost finalizate nici pana acum.

"Pontonul de la Calarasi" reprezinta un capitol important in activitatea APDF-ului condus de Cristian Nemtescu. Contractul a fost adjudecat de societatea Argos din Cernavoda dupa ce a "batut" la licitatie o asociatie familiala. Contractul in valoare de 5,7 milioane RON presupunea furnizarea pontonului in termen de 6 luni. In plus, in timpul lucrarilor s-a descoperit ca mai trebuie adaugat un plus de material pentru care APDF-ul a mai platit cateva sute de mii de RON. Si, nici pana astazi pontonul nu a fost finalizat! Firma Argos are insa "renume". Presedintele consiliului de administratie este Lucian Lazia, iar unul din membrii consiliului este fiul sau, Mihai. Numele fiului se mai regaseste intr-o firma alaturi de Stelian Dutu, deputat PD si fost presedinte al Consiliului Judetean Constanta. Dutu este trimis acum in judecata pentru un prejudiciu de 3 milioane de euro. In plus, presedintele Argos, Lucian Lazia, este cunoscut ca apropiat al vestitului Corneliu Iacubov.

Cristian Nemtescu, directorul APDF Giurgiu, a incercat sa ne explice situatia in urma careia a aparut si un raport al Corpului de Control din MT. "Garile fluviale erau puncte in programul de securizare a frontierelor si erau la capitolul clauza de salvgardare. Asa ca trebuiau facute foarte repede", spune directorul APDF. Despre faptul ca lucrarile sunt si acum in derulare, directorul are o explicatie - "cei de la UE au vazut ca ne-am apucat de treaba si au scos clauza de salvgardare". Referitor la alegerea directa a societatii IPTANA ca proiectant al lucrarilor, Cristian Nemtescu spune ca "am avut un mandat special de la ministrul Dobre pentru negociere cu o singura sursa"! Dar despre taraganarea proiectelor, directorul da vina pe Posta - "o astfel de documentatie face 4-5 zile de la Bucuresti la Giurgiu".