duminică, 16 august 2009

Stere Gulea: "Mi-a folosit mult ca a aparut o noua generatie"

» Anul acesta, gala de premiere a fost mutata de la Teatrul National in Complexul Expozitional Mamaia – o cladire hipermodernista, constand in prisme si semicercuri facute din sticla si nervuri de metal, aducand oarecum cu Pavilionul de la Hanovra 2000, doar ca la alta scara. O cladire nou-nouta, mirosind a proaspat vopsit, care da festivalului o nota cool, concordanta, intr-un sens, cu profilul lui de festival studentesc al scolilor de film, dar, pe de alta parte, parca il si standardizeaza putin; riscul e sa ajunga sa semene a festival de mall.

Actuala editie a stat sub semnul crizei economice, bugetul fiind cu 40% mai mic decat anul trecut. Dar, asa cum zicea Dinu Tanase, producatorul festivalului, cea mai buna
veste e ca totusi s-a facut si ca traditia nu s-a rupt. Chiar daca anul acesta a fost proiectat un Premiu al publicului, el nu a putut fi acordat. "Salile de cinema au fost foarte putin populate, din pacate. Orice testare ar fi fost derizorie, cu 15 spectatori in sala", a explicat in cuvantul de deschidere al galei Dinu Tanase, care a adaugat ca, daca ar fi existat posibilitatea tehnica de operationalizare a unor criterii, premiul s-a fi dus probabil spre "Nunta muta", al lui Horatiu Malaele. De altfel, am avut senzatia ca batalia pentru Marele Premiu s-a dat intre acest film si "Weekend cu mama", al lui Stere Gulea.



La conferinta de presa care a precedat gala, au fost invitati Vivi Dragan Vasile, operatorul de la "Nunta muta", si Stere Gulea. Vivi Dragan Vasile a povestit cum s-a facut filmul, care a fost realizat cu pelicula la mana a doua, o parte fiind voalata; pelicula la mana a doua este pelicula nefolosita care ramane dupa ce un film este terminat si pe care producatorii o vand la un sfert de pret altor productii, cu buget mai mic. Concluzia dezbaterii de la conferinta de presa a fost ca, desi filmul a fost un succes de public peste tot pe unde a fost proiectat, nu a fost agreat de critica, care i-a reprosat, printre altele, teatralitatea.
Gala fost prezentata de Ramona Badescu, care a facut si parte dintr-un juriu destul de eclectic, compus din Alexandru Tocilescu, Manuela Cernat, Cristian Tudor Popescu, Sorin Lucian Ionescu (de la TV Neptun). Marele Premiu i-a revenit filmului "Weekend cu mama", regizat de Stere Gulea si produs de Andrei Boncea. Premiul a fost oferit de marele om de teatru Alexandru Tocilescu, care, cu delicioasa malitie, a tinut sa o roage pe hostessa Ramona Badescu sa ofere motivatia juriului: "Argumentul sa-l spuna doamna Ramona Badescu, care a fost in juriu".



Insa Ramona Badescu, vorba poetului, "a ras, n-a zis nimica", astfel incat publicul n-a mai aflat prin ce a impresionat acest film juriul. Pentru cei care nu l-au vazut, lungmetrajul spune povestea unei romance care s-a intors din Spania dupa 15 ani, rastimp in care fetita ei, lasata in grija rudelor, a facut majoratul. Femeia descopera ca fata a fugit de acasa, e dependenta de heroina si are o fiica data la orfelinat. Pe durata unui weekend, ea incearca sa-si reglementeze relatia cu fata, care ii reproseaza chestii, si sa ii puna viata
in ordine. Filmul impresioneaza in primul rand prin personajul mamei, fiica debordand de cool urban chiar si in momentele de sevraj (se victimizeaza emo, are confuzii à la Kurt Cobain si, in momentele de luciditate, se exprima cam asa: "Mi-e dor de ma cac pe mine de fata mea"). Mama e insa credibila in ipostaza de femeie care a muncit si "s-a realizat" in Spania, vorbind seara la telefon cu un partener caruia nu poate sa-i explice in totalitate problemele ei romanesti.



Prin acest film, Stere Gulea se intoarce, in fine, la filmul realist care l-a consacrat ("Morometii" ramane unul dintre filmele romanesti importante), abandonand marile teme politice si dilemele morale in care s-a impotmolit in anii ‘90 ("Raul Rosu", "securistii", "coruptia" sunt teme care, imi pare rau s-o spun, nu au dat nici un film sau vreo carte notabila). Cred ca una dintre calitatile lui Stere Gulea e onestitatea. In conferinta de presa citata, el a spus ca e imposibil sa te desparti complet de trecut: "Nu putem iesi din mentalitatea de dinainte de ‘89. Eu mi-o asum. Asta e, am reflexe ramase de atunci". Tot de onestitate a dat dovada cand a recunoscut influenta ultimei generatii asupra filmului sau – "Mi-a folosit foarte mult ca a aparut aceasta generatie. Am motive sa le multumesc" –, exagerand insa cand a afirmat ca in "Morometii" s-a "facut minimalism".



Frumos gestul de a-si reunoaste greseala de a fi fost prea implicat politic in anii ‘90: "Eu am impus un sens realitatii, insa ce am facut s-a dovedit ca nu mai prezinta interes. Ei (noua generatie) observa realitatea, privind-o cu luciditate si detasare, ca si cum ar spune tot timpul: «Astia suntem!»". Premiul de debut a mers la "Trip", al Florinei Titz, "un clasic film 100% indie, facut de o echipa de copii foarte talentati, facut fara nici un buget, dar care a iesit foarte tare" (in cuvintele lui Dinu Tanase). Filmul spune povestea unei gasti constantene de pusti plictisiti de viata intr-un oras de provincie. Ei isi petrec timpul in dialoguri absurde sau in dezbateri lingvistice aberante si experimenteaza droguri ca sa-si "altereze constiinta". Dincolo de faptul ca este produs cu buget zero, filmul e cam prea urban si, de aceea, cam antipatic: pustii sunt cam "papusele", imbracati ca in indie-Neckermann, si au exact miscarile si atitudinile de pusti cool.



Ca sa iasa si sa para romanesc, filmul ar fi trebuit sa-si asume si putina "cocalareala". "Carol 1", filmul lui Sergiu Nicolaescu despre "regele care a readus Dobrogea la tara" (Constantin Zgabercea, de la Directia de Cultura Constanta
), a luat Premiul Consiliului Judetean, iar Premiul de excelenta "s-a acordat nu unei personalitati, ci unei institutii, UNATC Bucuresti
" – in fapt, rectorului Universitatii.
Premiul de lungmetraj documentar s-a dus la "Ciobanul zburator", al lui Catalin Musat, despre viata calma si monotona a cinci ciobani, care se schimba atunci cand sunt invadati de cinci masini zburatoare. La scurtmetraj fictiune, premiul a fost adjudecat de "Nunta lui Oli", al lui Tudor Cristian Jurgiu, despre un parinte care urmareste printr-o camera web de messenger nunta fiului sau din SUA (cunoscand-o astfel pe mireasa). Premiul pentru scurtmetraj de animatie a fost luat de "Ceata", al lui Anton Octavian (o animatie cu furnici care incearca sa construiasca un Turn Babel folosind diverse unelte si masinarii). Scooterul cu care a fost premiat cel mai bun film din cadrul Sectiunii studentesti a scolilor de film s-a dus la Ana Maria Chiorean si la filmul sau, "Drumul spre casa".