marți, 31 martie 2009

Ultimatum de trei ani pentru rable

O directivă a Uniunii Europene, încă neaprobată, i-ar putea obliga pe români să renunţe la
maşinile non-Euro. Proprietarii a peste două milioane de Dacii 1310 sau Oltcituri au fost avertizaţi de premierul Tăriceanu că, din 2011, ar putea fi nevoiţi să-şi caseze maşinile. Premierul Călin Popescu-Tăriceanu i-a avertizat ieri pe proprietarii de maşini non- Euro că, în mai puţin de trei ani, ar putea fi nevoiţi să-şi arunce la fiare vechi autoturismele.

„Este foarte probabil ca, la nivelul Uniunii Europene - şi este o atenţionare pe care o fac tuturor deţinătorilor de maşini poluante non-Euro -, de la 1 ianuarie 2011 să fie adoptată o directivă pentru scoaterea acestor maşini din circulaţie“, a declarat ieri premierul, în cadrul unei audieri privind taxa auto.

Directiva UE nu a fost încă aprobată şi se află în prezent în dezbaterea Comisiei Europene. În cazul în care se va aproba, proprietarii a peste 2 milioane de maşini înregistrate în prezent în parcul auto autohton vor fi nevoiţi să renunţe le autoturismele lor. Potrivit unui raport al Registrului Auto Român (RAR), mai bine de 54% dintre maşinile românilor sunt în prezent non-Euro. Din categoria acestor autoturisme
fac parte Daciile 1310 care au ieşit din fabrică înainte de 1 ianuarie 1996, maşinile Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett şi Renault 5.

În prezent, în România există peste 2,3 milioane de maşini non-Euro înregistrate în baza de date
a RAR. Cu toate că milioane de români vor fi nevoiţi să-şi schimbe maşinile în urmă- torii ani, guvernul se luptă pentru menţinerea taxei auto percepute la înmatricularea maşinilor noi sau second- hand. În schimb, oficialii executivului susţin că bugetul stabilit pentru acest an nu permite majorarea numă- rului de maşini subvenţionate prin programul de înnoire a parcului.